SK Bukit Sekilau, Kuantan
BP myscience e-Zone 2010 Challenge

About Me

My photo
Bangunan Sekolah Kebangsaan Bukit Sekilau telah disiapkan pembinaannya pada pertengahan penggal satu tahun 1980. Malangnya, oleh kerana ketiadaan perabot, SKBS hanya dapat beroperasi pada 5 Januari, 1981. Pelajar-pelajar perintis di institusi ini adalah 188 pelajar Darjah Satu (113 lelaki dan 75 perempuan). Pelajar-pelajar ini seterusnya ditempatkan dalam 5 kelas : 1 Bijak, 1 Pintar, 1 Rajin, 1 Cerdik dan 1 Usaha. Guru Besar pertama SKBS adalah Madam Chen Chin Fock (dari Sek Men Air Putih, Kuantan). Madam Chen kemudiannya bertukar ke Sek Keb Assunta, Kuantan pada 9 September, 1981. Sementara menunggu Guru Besar baru, Guru Penolong Kanan, En Abdul Hamid b Ali (dari SK Batu Lapan, Kuantan) telah memangku jawatan tersebut sehingga 31 December, 1981. Untuk maklumat selanjutnya, sila lihat 1981 : Staf Perintis SKBS. Perintis SKBS merupakan 9 staf academik (termasuk 2 pentadbir) dan 5 staf bukan akademik. Seterusnya, pada 4 Jun 1983, institusi ini telah dibuka secara rasmi oleh Encik Abdullah, wakil Menteri Besar Pahang. Untuk keterangan lanjut, sila lihat Pembukaan Rasmi Sekolah Kebangsaan Bukit Sekilau.

Sunday, August 1, 2010

AIR

Kitaran air melibatkan 2 proses yang utama. Proses penyejatan dan kondensasi. Dua proses utama yang diajar oleh guru sains kami. Air tersejat dari sungai,paya, laut dan pelbagai sumber air akan ke ruangan atmosfera dan terkondensasi sebagai awan dan turun sebagai hujan. Pencemaran air boleh terjadi dari dua laluan iaitu secara langsung atau tidak langsung. Secara langsung adalah melalui sikap manusia terhadap sungai: contohnya pembuangan sampah dan hasil kilang ke dalam sungai yang akhirnya ke laut.  Manakala, secara tidak langsung telah dibincangkan di atas iaitu secara kitaran air.


Impak kepda hidupan: 
Hujan asid merosakkan tumbuhan, meracuni sumber air manusia. dan membunuh organisma seni. Kedua, mempengaruhi keseimbangan hidupan terutama akuatik. Kuantiti nitrogen dan fosfat yang tinggi akan menggalakkan pertumbuhan tumbuhan aquatik. Perkongsian oksigen yang semakin berkurangan akan menyebabkan hidupan laut seni mati.

Kesan pencemaran air akan membunuhkan hidupan dan meracuni kita.